tisdag 8 november 2011

Smetana

(Med titeln syftar jag på kompositören och inte mejeriprodukten)
Igår hamnade jag nämligen på en körrepetition i Frýdek-Místek med en kör som tagit sitt namn efter den tjeckiska kompositören Smetana. Det var väldigt kul! Det är en ganska stor kör och den består mestadels av äldre herrar och damer men också några medelålders. Jag hittade dit tack vare Jana på mitt jobb. Hon är en riktig pratkvarn och ganska hyperaktiv. Ibland blir det faktiskt lite för mycket så jag blir helt slut (tänk på att hon bara pratar tjeckiska) men för det mesta är hon bara trevlig. Igår pratade hon i alla fall med en äldre dam som var på caféet och sen visade det sig att damen sjöng i en kör och då började Jana fixa såklart ;)
Jag är i alla fall väldigt glad över det för körrepet var jättekul och det var så härligt att sjunga igen. Få känna att man gör något som man faktiskt KAN. Det var ett tag sen jag kände så.
Vi sjöng på både tjeckiska, latin, något afrikanskt språk, italienska och engelska (!) Repertoaren är mestadels klassisk men inte enbart.

Jag lägger upp lite bilder från förrförra fredagen då jag umgicks med min mentor Micha och hennes mamma. Först tog vi en tur till bergen och sen var vi på konsert i Ostrava på kvällen med Janáčekfilharmonin.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar