fredag 21 oktober 2011

Oops

Nu var det visst ett tag sen ja! FÖRLÅT att jag bloggar så oregelbundet.. Eller ja förlåt och förlåt..
Fast lite störande är det kanske. Det förstår jag.

Förra veckan var jag på seminarium igen. Denna gången var det med volontärer från olika organisationer runt om i Tjeckien. Det var trevligt men ibland blir jag lite trött på den barnsliga jargongen som lätt verkar uppstå på sådana där tillställningar. Nu låter jag kanske jättetråkig och negativ men det var absolut trevligt också!
Träffade några riktigt roliga/härliga typer som man kanske kommer möta upp med igen under året :)

Jag har denna veckan varit på min andra arbetsplats (där de har "skaparworkshops") för första gången.. Det kändes lite sådär till en början fast nu efter några dagar så känns det lite bättre. Så svårt när vi inte talar samma språk!
Jag har ju börjat känna mig ganska hemma på caféet och med personalen som jobbar där och då vågar man ju också försöka prata mer tjeckiska. Personalen på min andra placering kändes inte lika tillmötesgående i början men jag tror att de är lite blyga egentligen. Nu i början är jag mest med och iakttar arbetet för jag kan ju inte göra så mycket mer. Min supervisor har sagt att jag gärna får börja komma med förslag på idéer och småprojekt till både "workshopsen" och caféet så jag får väl börja spåna..

Saker och ting har känts lite tungt nu ett tag. Känner mig stundvis ganska omotiverad och längtar hem mycket. Hem till familj och vänner och hem till SVERIGE och svenska språket och svenska saker. Haha!
Jag försöker kämpa på men rätt ofta ställer jag mig frågan varför jag är här. Särskilt nu när jobbet har känts lite motigt och jag inte känner att jag kan bidra med så mycket. Det känns ganska ensamt emellanåt också eftersom jag inte fått några nära vänner här än.
Jag vet ju att det kommer gå upp och ner under året och det gäller väl bara att bita ihop.
Jag måste komma ihåg att påminna mig och vilka framsteg jag gör och hur mycket jag redan lärt mig sen jag kom hit. Det är lätt att glömma bort det.


Ikväll var jag på en konsert där de bjöd på musik av Alexander Albrecht och Gustav Mahler. Albrecht hade jag aldrig hört talas om och det var riktigt snygg musik! Det var en större ensemble med stråk, blås och slagverk och två sångsolister. Extra kul eftersom det var en mezzosopran! Saknar musiken och det känns som ett bra tecken.

Nu måste jag sova! Det här inlägget blev nog lite osammanhängande men en uppdatering i alla fall.

Gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar