fredag 2 september 2011

First call. Nyttnyttnyttnyttnytt!

God afton!


Nu är det hög tid för det första inlägget för jag har redan en hel massa att berätta om. Trots att jag bara varit här i 27,5 timmar.. (Jag varnar för att det kan bli långt)


Resan hit gick bra till en början.. Väl utanför Prags flygplats skulle jag leta upp en flygbuss som skulle ta mig in till Centralstationen där jag skulle köpa en biljet och sedan bege mig till Ostrava. Låter ju inte så svårt kan man tycka men det var ganska svårt att förstå skyltarna med tjeckisk text..
Försökte fråga busschauffören om bussen gick till Centralstationen och han fattade ingenting men jag tror vi kom fram till att den skulle gå dit i alla fall. Sen gick det som det gick. Jag gick antingen av på fel hållplats (alla andra på hela bussen gick av där och jag trodde det var slutstation) eller så hade jag helt enkelt tagit fel buss.. Vet inte.Jag anade snart oråd och insåg att jag hamnat på en av Metrons ändstationer på gul linje. Där efter följde en två timmar lång fram- och tillbakaåkning i Prags tunnelbana. Fick fel info av folk fyra (!) gånger så jag åkte till en metrostation för att där få veta att:
"Nej du måste åka DIT och köpa biljett och sen åka DIT och ta tåget därifrån"
"Nej här kan du inte köpa nån tågbiljett, du måste åka DIT"
"Nej här går inga tåg, du måste dit"
Lägg därtill att jag släpade på min EXTREMT tunga väska + en liten väska till och en kasse. Till slut hamnade jag på Centralstationen (att det kunde vara så svårt!) och fick köpa mig en biljett till Ostrava.


När jag kom fram var Romana (min jättesnälla supervisor) och hennes man på perrongen och mötte mig och skjutsade mig hit till lägenheten. Hon hade till och med köpt lite frukost till mig!
Väl här fick jag träffa min nya sambo Matthieu från Strasbourg. Han kan nästan ingen engelska så det är en riktigt utmaning att bo ihop. Jag använder den franska jag kan och Google Translate fungerar faktiskt riktigt bra. Vi missförstår nog varandra ganska mycket utan att ens förstå det själva men det går ändå. Vi får se hur det blir med tiden. Förhoppningsvis kan vi använda oss av tjeckiska längre fram.


Lägenheten är helt okej. Klart den kunde varit fräschare och renare men den duger absolut. Jag har ett stort rum men det luktar lite konstigt. Jag tänkte ta ett ryck nu i helgen och rensa ut lite grejer som är kvar från andra volontärer som bott här och fräscha upp det lite i alla fall. Får se hur det går med det..


Redan idag har jag varit och träffat de som jag ska arbeta med. Jag tog tåget till Frýdek-Místek i morse och Romana mötte upp mig på stationen. Först var vi och tittade på stället/centret där de har skaparworkshops för vuxna förståndshandikappade (det är bara män tror jag). De var så gulliga! Det var väldigt spännande att träffa dom och de babblade på och pratade tjeckiska med mig och trodde nog att jag skulle förstå. Haha. Tur att Romana var med och kunde översätta. Min "chef" där, Lenka, kan heller ingen englska alls så det blir spännande.
Sen tog Romana med mig till caféet där jag också ska vara och där träffade jag Gabriela och Jana som driver stället. Jättetrevliga!! De kan dock inte heller någon engelska.. Jag får träna tjeckiska så gott jag kan och hoppas att det löser sig. Jana följde mig till tågstationen senare och på något konstigt sätt lyckades vi föra någon form av konversation hela vägen även fast jag inte kan någon tjeckiska och hon ingen engelska.
Allt går!


När jag kom tillbaka hit till Ostrava på eftermiddagen skulle jag handla. Det tog ca 2 timmar.. Svårt att hitta det man vill ha eftersom man mest ser söta yoghurtar, sött bröd, söta flingor, sött pålägg osv. Hittade knäckebröd i alla fall! Jag tror att jag köpte filmjölk men jag är inte säker.. Får se imorgon till frukost.
De hade lösviktskaramller i fruktdisken och 1,5 liters ölflaskor..


Jag har inte haft någon tid att utforska stan men eftersom jag ska bo här i ett år lär jag ju hinna med det längre fram. Jag har ju en tendens att vilja göra allting NU!! PÅ EN GÅNG! Det finns tid.


Det känns bra att vara här. Tror jag. Allt är så nytt och ovant bara. Fast det var man ju inställd på såklart.


Nu måste jag sova. Jag hade tänkt lägga mig tidigt ikväll men det gick inte så bra. (Som vanligt)
Vi hörs snart igen!


Gnatt!


Och förresten! Säg till om det är jobbigt att läsa för då kan jag ändra layouten.

12 kommentarer:

  1. Åh vad roligt att läsa Ida! Den röda texten är lite svår att se, i alla fall på min skärm ;) (eller så är det färgblindheten som spökar)

    Lycka till med allt!
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om dina äventyr och ser framemot den spännande fortsättningen ;) Ja, lite svårt är det är se texten, men allt går! ;P KRAMAR

    SvaraRadera
  3. Tack tjejer! :)
    Har ändrat bakgrunden nu. Inte så snyggt kanske men det hjälps inte.

    KRAM till er!

    SvaraRadera
  4. Hej Ida!
    Åh jag vill "nnnåååh din stackare! :(" Men jag tar tillbaka det och säger att fantastiskt att du tar dig an en sån här utmaning! LYCKA TILL med allting!! Förstå hur mycket du kommer få ut av allt det här och GUD vad spännande att få läsa om allt du får göra sen :)
    I hear you sister vad det gäller maten...ouff, vad jobbigt...men det löser sig säkert. Och spännande med en roomie som inte kan engelska hehe.
    Varma kramar till Dig :)
    Oh förresten - den röda texten fungerar bra på min dator

    SvaraRadera
  5. *åh jag vill SÄGA skulle det stå...sorry

    SvaraRadera
  6. Haha:D Jäklar du vad spännande! Låter inte helt klokt:D Men det är väl så det ska va! Vilken/vilka upplevelser du får/kommer få!
    Allt gott!
    /Emma Roos Lindberg

    SvaraRadera
  7. Hej, oj vilken start på vistelsen! Men låter som du kommer få det bra! Ska bli kul att följa din blogg :) Hoppas helgen varit bra so far och att din sambo är schysst. Kramar från mig o Kim// syster

    SvaraRadera
  8. Tack för alla fina ord hörrni!
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Hej Ida! Nu försöker jag kommentera igen, min förra kommentar gick aldrig fram. Jag o P läser med nöje! Stor kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Tack för skypestunden P o E. Det var skönt! Polibek (Puss på tjeckiska)

    SvaraRadera
  11. Hej från pappa. Test.

    SvaraRadera