söndag 18 september 2011

Neděle

God kväll!

Nu är det sovdags för imorgon ska jag upp tidigt igen. Kommer vara på caféet en hel månad nu i början har vi bestämt. Det var Jana (som jobbar där) som föreslog det för språkets skull och så. Större möjlighet att lära mig mer på caféet än när jag jobbar med de förståndshandikappade. Det är nog ganska klokt att göra så tror jag. Så hinner jag komma in mer i jobbet också.

Idag hade jag som ett mission att ta mig in till centrum och sätta mig någonstans och plugga lite tjeckiska.
Alla saker som känns enkla och självklara hemma i Sverige blir ett projekt här. Mest pga. språket.
Kände mig stolt över mig själv när jag hade fyllt på mitt tjeckiska refillkort (kvinnan som jobbade i tobaksaffären kunde ingen engelska såklart) och sen tagit spårvagnen in till centrum och efter det letat upp en restaurang/ett café och beställt mat.
På väg hem tog jag fel spårvagn och hamnade på något konstigt ställe men det löste sig och jag hittade rätt vagn hem till slut.
Det är fortfarande sommarvärme här :)










God natt på er!

3 kommentarer:

  1. ida! vad kul att fa lasa om dig har! jag pratade med min vardmamma haromdagen om att det maste vara sa svart att komma till ett land dar spraket verkligen ar helt annorlunda, jag forstar vad du menar med att allt man hemma tar forgivet och gor sa latt blir sa komplicerat nar man inte beharskar spraket, och da ar nog spanska en dans pa rosor jamfort med tjeckiska...hur som helst ar jag saker pa att detta kommer bli en livserfarenhet for dig! bildernan ser fina ut, jag hoppas du mar bra. pussar och kramar och lycka till med allt! alma

    SvaraRadera
  2. Vilken fin färgklick du måste vara mitt ibland allt det bruna ;)

    SvaraRadera
  3. Puss Alma! Har skickat dig ett meddelande på facebook.
    He he tack Liv ;)

    SvaraRadera